Az Országgyűlés 2024. december 17-én elfogadta a jogi versenyképesség érdekében egyes törvények deregulációs célú módosításáról szóló törvényt. E törvény 2025. január 1-től módosítja az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvényt (Infotv.) is.

A törvény hatálybalépésével jelentősen – mintegy 5600 kötelezettel – bővül az Infotv. 37/C. §-a alapján a Központi Információs Közadat-nyilvántartás (kif.gov.hu) felületén (a továbbiakban: Felület) közzétételre kötelezett szervezetek köre. A jövőben az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (Áht.) szerinti valamennyi törzskönyvi jogi személy1 köteles a Felületen közzétenni a törvényben meghatározott közérdekű adatokat.

Az Áht. 104. § (1) bekezdése szerint törzskönyvi jogi személynek minősülnek 

  • a költségvetési szervek,
  • a törvény által az államháztartás központi alrendszerébe sorolt köztestületek,
  • a helyi önkormányzatok,
  • a nemzetiségi önkormányzatok,
  • a társulások,
  • a térségi fejlesztési tanácsok
  • jogszabály alapján a költségvetési szervek gazdálkodására vonatkozó szabályokat alkalmazó egyéb jogi személyek.

A januártól újonnan kötelezetté váló törzskönyvi jogi személyek első alkalommal 2025. február 28ig kötelesek a 2025. január 1-t követően keletkezett adataikat közzé tenni a Felületen.

Januártól a korábban és az újonnan közzétételre kötelezettek is a soron következő adatszolgáltatás határnapját megelőző 30. napig keletkezett adatokat teszik közzé a Felületen.
A 2025-ben benyújtott első adatlapon tehát – figyelemmel az adatszolgáltatási határnapot (2025. február 28.) megelőző 30 napos időkorlátra – a 2025. január 29. napjáig keletkezett adatokat kötelező szerepeltetnie valamennyi adatszolgáltatónak. 

 

Az Infotv. egyéb módosulásai

Januártól, ha az adatigénylést kezelő közfeladatot ellátó szerv felhívja az igénylőt az igénye pontosítására, mert az nem egyértelmű, akkor ezt legfeljebb 15 napos határidő tűzésével teheti meg, amely időtartam nem számít bele az adatigénylés teljesítési határidejébe.

Az Infotv. 3. § 5. pontjában meghatározott közérdekű adat definíciója is pontosítást nyer, akként, hogy a közfeladatot ellátó és az azt átvevő szerv, szervezet vagy személy is közfeladatot ellátó, tehát adatkiadásra kötelezett szervezetnek minősül.

Az Infotv. 27. § (6) bekezdése értelmében a döntés megalapozását szolgáló adat megismerésére irányuló igény – az (5) bekezdésben meghatározott időtartamon (10 éven) belül – a döntés meghozatalát követően akkor utasítható el, ha:

  • az adat további jövőbeli döntés megalapozását is szolgálja, vagy
  • az adat megismerése a közfeladatot ellátó szerv törvényes működési rendjét vagy
  • feladat- és hatáskörének illetéktelen külső befolyástól mentes ellátását, így különösen
    • az adatot keletkeztető álláspontjának a döntések előkészítése, illetve
    • egyes bírósági eljárásokban való részvétele során történő szabad kifejtését veszélyeztetné.

Az Infotv. 29. § (2a) bekezdése akként módosul, hogy:

Ha az igénylés olyan adatra vonatkozik, amelyet az Európai Unió valamely intézménye vagy tagállama állított elő és az az igény teljesíthetőségének vizsgálata érdekében indokolt, az adatkezelő haladéktalanul megkeresi az Európai Unió érintett intézményét vagy tagállamát és erről az igénylőt tájékoztatja. A tájékoztatás megtételétől az Európai Unió érintett intézménye vagy tagállama válaszának az adatkezelőhöz való beérkezéséig terjedő időtartam az adatigénylés teljesítésére rendelkezésre álló határidőbe nem számít bele.

E módosítás révén nem kell megkeresni az adatot előállító szervet akkor, ha a kezelt adatokból egyértelműen megállapítható az adat nyilvánossága, vagy az adatok megismerhetőségének törvényes korlátozása.

* * *

A módosítás érinti az Infotv. 1. mellékletét, az általános közzétételi listát is.

A jövőben nem kell szerepeltetni az általános közzétételi listában a szervek telefaxszámát, illetve az adatvédelmi és adatbiztonsági szabályzatot akkor kell közzétenni, ha azzal a közzétételre kötelezett rendelkezik. Az NAIH által korábban vezetett adatvédelmi nyilvántartás megszűnése miatt módosul a II. 6. közzétételi egység, ugyanis abban: „az adatvédelmi nyilvántartásba bejelentendő nyilvántartásoknak az e törvény szerinti azonosító adatainak” a megszűnés okán már nem kell szerepelniük.

* * *

A Hatóság az éves tevékenységéről szóló beszámolóját 2025-től már nem benyújtja, hanem megküldi az Országgyűlésnek, tekintettel arra, hogy a NAIH a jogállásából fakadóan nem az Országgyűlés szerve.

 

Budapest, 2024. december 18.

 

1 https://www.allamkincstar.gov.hu/Koltsegvetes/Torzskonyvi_nyilvantartas/ktorzs

 

Az Európai Adatvédelmi Testület 2024. december 18-án  véleményt fogadott el a személyes adatok MI modellek keretében történő kezelésével kapcsolatos egyes adatvédelmi szempontokról. A vélemény szövege az alábbi linken érhető el:

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) tájékoztatja Tisztelt Ügyfeleit, hogy 2024. december 23. napján 08:00 órától 17:00 óráig az új iratkezelési szakrendszer bevezetésével összefüggő technikai intézkedések miatt a hivatali tárhelyre érkező küldemények átvétele szünetelni fog.

A digitális állampolgárság egyes szabályairól szóló 321/2024. (XI. 06.) Korm. rendelet 50. § (1) bekezdése alapján, ha jogszabály eltérően nem rendelkezik, a törvény, illetve a digitális szolgáltatást biztosító szerv által meghatározott határidőbe nem számít bele az a nap, amely során legalább négy órán át fennálló, üzemszünetet, vagy az elektronikus ügyintézés korlátozott működőképességét okozó technikai tevékenység, vagy üzemzavar akadályozta a digitális szolgáltatást biztosító szervezet digitális szolgáltatást biztosító elektronikus információs rendszerének működését.

A Hatóság ügyfelei megértését kéri!

 

 

A Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (a továbbiakban: Hatóság) tájékoztatja ügyfeleit, hogy az igazgatási szünetről szóló 2023. évi XXVI. törvény 6. § (1) bekezdése alapján

2024.12.30-tól 2024.12.31-ig

igazgatási szünetet tart.

 

Az igazgatási szünet időtartama az igazgatási szünetről szóló 2023. évi XXVI. törvény 3.  § (2) bekezdés 1., 2., 3. és 7. pontja alapján nem számít bele

  • a Hatóság előtt folyó hatósági és egyéb eljárások ügyintézési határidejébe,
  • azon bírósági eljárások határidejébe, amelyekben a Hatóság vagy annak vezetője félként vagy a fél képviselőjeként vesz részt, ideértve azokat az eljárásokat is, amelyekben a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény vagy a polgári perrendtartásról szóló 2016. évi CXXX. törvény soronkívüliséget ír elő,
  • a közigazgatási per indítására szolgáló határidőbe, valamint
  • a közérdekű adat megismerésére irányuló igények, a panaszok és közérdekű bejelentések ügyintézésének határidejébe.

 

Az igazgatási szünet időtartama alatt a Hatóságnál a személyes ügyfélfogadás és a telefonos ügyfélszolgálat szünetel.

A Hatóság hivatali tárhelyére, valamint postacímére érkező küldemények az igazgatási szünet időtartama alatt nem kerülnek átvételre, a beadványok személyesen nem nyújthatók be.

A fentiekkel kapcsolatosan a Hatóság kéri az ügyfelek szíves megértését és együttműködését.

 

Dr. habil. Péterfalvi Attila

elnök, c. egyetemi tanár