Az Európai Unió által finanszírozott és a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság (NAIH), a Brüsszeli Vrije Egyetem és egy brit tanácsadó és kutató-fejlesztő cég, a Trilateral Research Ltd. írországi irodájának partnerségében 2018-2020 között futó STAR II projekt (SupporT small And medium enterprises on the data protection Reform II) célja, hogy EU-szerte támogassa a kis- és középvállalkozásokat az általános adatvédelmi rendelet megfelelő alkalmazásában.

A STAR II projekt keretében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság 2019. március 15. és 2020. március 15. napja között  e-mailes információs vonalat  működtetett, melyen a Hatóság a kis- és középvállalkozások számára nyújtott általános tájékoztatást a GDPR szabályaival kapcsolatban.  

A KKV-hotline egy éves működése során 252 kérdés érkezett be a Hatósághoz.

A KKV-hotline-ra beérkező kérdések legnagyobb része egy konkrét adatkezelés GDPR-nak való megfelelésére vonatkozott, ezt követik a kép- és hangrögzítés szabályaira, majd a munkavállalók személyes adatainak kezelésére vonatkozó kérdések, az érintetti jogokkal, illetve az adatkezelés jogalapjával kapcsolatos, valamint az adatkezelési nyilvántartás szükségességére, a GDPR hatályára, és az adatkezelési szabályzat szükségességére vonatkozó kérdések.

A beérkező kérdéseket a Hatóság három nehézségi kategóriába sorolta:

  • Egyszerű kérdések (például: Hogyan tud egy kkv NAIH számot igényelni?)

  • Közepes nehézségű kérdések (például: A kkv tevékenysége alapján adatkezelőnek vagy adatfeldolgozónak minősül?)

  • Összetett kérdések (például: Milyen feltételek vonatkoznak a munkavállalók biometrikus adatainak kezelésére?)


A KKV-hotline működése során beérkezett kérdéseket és tapasztalatokat a projekt partnerek összesítik és elemzik, és a kkv-k által felvetett problémakörök és gyakori kérdések alapján kidolgozásra kerül egy kézikönyv, amely széles körben elérhető és felhasználható lesz EU-szerte, ezzel is segítve a kkv-kat a GDPR-nak való megfelelésben és a megfelelő gyakorlat kialakításában.

A KKV-hotline-ra beérkezett kérdések száma és tartalma, valamint a pozitív visszajelzések alapján megállapítható, hogy a kkv-k igényeit figyelembe vevő, speciális információs vonal  megvalósította célját  és sikeresen támogatta a szektor szereplőit.

Felhívjuk a kkv-k figyelmét, hogy mostantól a GDPR alkalmazásával kapcsolatos kérdéseikkel a szokásos csatornákon fordulhatnak a Hatósághoz (
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.).



 

 

A hotline-t a „SupporT small And medium enterprises on the data protection Reform II” - STAR II elnevezésű, 814775  STAR II  REC-AG-2017/REC-RDAT-TRAI-AG-2017 azonosító jelű projekt keretében a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság üzemelteti az Európai Unió Jogok, egyenlőség és polgárság programjának társfinanszírozásában az Európai Bizottság Jogérvényesülési és Fogyasztópolitikai Főigazgatóságának felügyelete alatt.