Alkalmazandó jogszabályok

A Hatóság a vizsgálati eljárása során az általános adatvédelmi rendelet és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény (a továbbiakban: Infotv.) rendelkezései szerint jár el. A Hatóság vizsgálata nem minősül közigazgatási hatósági eljárásnak, ezen ügyekben nincs helye bírság kiszabásának.

 

A vizsgálat kezdeményezője

A Hatóságnál bejelentéssel bárki vizsgálatot kezdeményezhet arra hivatkozással, hogy személyes adatok kezelésével (illetve a közérdekű adatok vagy a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával) kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye fennáll.

 

Eljárási költségek

A Hatóság vizsgálata ingyenes, a költségeket a Hatóság előlegezi és viseli.

 

A bejelentő személye

A Hatósághoz tett bejelentése miatt senkit sem érhet hátrány. Az Ön, mint bejelentő kilétét a Hatóság csak akkor fedheti fel az adatkezelő előtt, ha ennek hiányában a vizsgálat nem lenne lefolytatható. Ha Ön kéri, kilétét a Hatóság akkor sem fedheti fel az adatkezelő előtt, ha ennek hiányában a vizsgálat nem folytatható le. Erről a következményről a Hatóság köteles Önt tájékoztatni.

 

Az eljárás kezdeményezése

Bejelentés a Hatósághoz:

a.) az elektronikus ügyintézés és a bizalmi szolgáltatások általános szabályairól szóló törvényben (a továbbiakban: Eüsztv.) szerinti elektronikus ügyintézésre kötelezett ügyfélként, valamint az elektronikus ügyintézést önkéntesen vállaló ügyfélként, a törvényben meghatározott elektronikus úton (hivatali tárhelyen, vagy cégkapu, ügyfélkapu birtokában e-Papír szolgáltatáson keresztül)

b.) elektronikus ügyintézésre nem kötelezett ügyfélként (pl. természetes személy) a fentieken túl

ba) írásban, eredeti aláírással ellátva, postai úton a Hatóság levelezési címén (1363 Budapest, Pf. 9.) is, vagy

bb) személyes átadással, a Hatóság nyitvatartási idejében, előzetes időpont egyeztetése nélkül,

bc) a Hatóság elektronikus levelezési címén, az Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen,

bd) a Hatóság online ügyindítási felületén

juttatható el.

 

A Hatóságnál a személyes adatok kezelésével, illetve a közérdekű vagy a közérdekből nyilvános adatok megismeréséhez fűződő jogok gyakorlásával kapcsolatos jogsérelem miatti konkrét panasz bejelentésére előre egyeztetett időpontban, személyes ügyfélfogadás keretében is lehetőség van.

A személyes ügyfélfogadás rendjéről részletes tájékoztatás az alábbi elérhetőségen olvasható:  https://naih.hu/ugyfelszolgalat-kapcsolat

 

A vizsgálat hatékony lefolytatása érdekében minden olyan releváns dokumentumot szükséges a bejelentéshez csatolni, amely a jogsérelmet vagy annak közvetlen veszélyét támasztja alá.

Ügyintézési határidő

 A vizsgálati eljárás határideje a bejelentést követő naptól számított két hónap.

 A határidőbe nem számít bele:

 a) a tényállás tisztázásához szükséges adatok közlésére irányuló felhívástól az annak teljesítéséig terjedő idő,

 b) a vizsgálattal összefüggő irat fordításához szükséges idő, valamint

 c) a Hatóság működését legalább egy teljes napra akadályozó körülmény, ellehetetlenítő üzemzavar vagy más elháríthatatlan esemény időtartama.

 

A vizsgálati eljárás menete

A Hatóság a bejelentést érdemi vizsgálat nélkül elutasíthatja, ha a bejelentés névtelen, vagy amennyiben a bejelentésben megjelölt jogsérelem csekély jelentőségű.

A Hatóság a bejelentést érdemi vizsgálat nélkül köteles elutasítani, tehát nem indít vizsgálatot, ha:

  • az adott ügyben bírósági eljárás van folyamatban, vagy az ügyben korábban jogerős bírósági határozat született,
  • ha a bejelentő a kiléte felfedéséhez (amennyiben a vizsgálat tárgya meghatározott érintettel függ össze) nem járul hozzá,
  • a bejelentés nyilvánvalóan alaptalan,
  • az ismételten előterjesztett bejelentés érdemben új tényt, adatot nem tartalmaz,
  • a bejelentés tárgyában hatósági ellenőrzést végez vagy hatósági eljárást folytat,
  • a bejelentés tárgya nem tartozik a Hatóság hatáskörébe és a rendelkezésre álló adatok alapján a feladat- és hatáskörrel rendelkező szerv kiléte nem állapítható meg (ebben az esetben ugyanis a Hatóság a beadványt nem tudja a megfelelő szervhez áttenni).

 

A Hatóság a vizsgálatot megszünteti, ha a mérlegelés tárgyát nem képező fent felsorolt okok valamelyike a vizsgálat során jutott a Hatóság tudomására, illetve, ha a vizsgálat folytatására okot adó körülmény már nem áll fenn.

A Hatóság a bejelentés érkezését követő naptól számított két hónapon belül

  • megállapítja, hogy az általános adatvédelmi rendeletben és az Infotv.-ben meghatározott jogok gyakorlásával kapcsolatban jogsérelem következett be, vagy annak közvetlen veszélye áll fenn, és
  • az általános adatvédelmi rendeletben és az Infotv.-ben meghatározott intézkedést tesz (például felszólítja az adatkezelőt a jogsérelem orvoslására; ajánlást tesz az adatkezelő felügyeleti szervének felügyeleti szervvel rendelkező adatkezelő esetében),
  • a vizsgálatot lezárja, és adatvédelmi hatósági eljárást indít, vagy
  • a vizsgálatot lezárja, és titokfelügyeleti hatósági eljárást indít;
  • megállapítja, hogy jogsérelem nem következett be, illetve annak közvetlen veszélye nem áll fenn, és a vizsgálatot lezárja.

 

Ha a Hatóság felszólítása vagy ajánlása alapján a jogsérelem orvoslására, illetve a jogsérelem közvetlen veszélyének megszüntetésére nem került sor, a Hatóság az adatkezelő válaszadására irányuló tájékoztatási határidő lejártát követő harminc napon belül dönt a szükséges további intézkedések megtételéről, melyek értelmében a Hatóság

  • adatvédelmi hatósági eljárást indít, illetve indíthat,
  • titokfelügyeleti hatósági eljárást indít, illetve indíthat,
  • bírósági eljárást indíthat, vagy
  • jelentést készíthet.

 

A Hatóság a vizsgálat eredményéről, a vizsgálat lezárásának indokáról, esetleges intézkedéséről, illetve hatósági eljárás megindításáról értesíti a bejelentőt.